19 تیر 1401 توسط Administrator 0 دیدگاه

چطور با بیمار ارتباط برقرار کنیم؟!

ارتباط پرستار و بیمار

نحوه ارتباط پزشک و پرستار با بیمار

مرکز خدمات بالینی ، پرستاری و مراقبتی در منزل سلامت خانواده :

جلسه اول ملاقات با بیمار بسیار مهم است و مسئله مهمی که باید به اون توجه کنیم اینه که بیمار رو در جریان اطلاعات بدست آمده از روند معاینه قرار بدیم و اهمیت توجه به این نکات رو در نتیجه نهایی درمان به بیمار گوشزد کنیم.

طبقه بندی هاوس چیه؟

سال ها پیش دکتر هاوس یک طبقه بندی علمی در مورد شرایط فکری بیماران پیشنهاد کرد:

1- بیماران فیلسوف منش : بیمارانی هستن که مایلند نظر دندانپزشک رو بدون چون و چرا قبول کن و میدونن دندانپزشک بهترین کار ممکن رو انجام میده و از نظر شرایط فکری برای معالجه موفقیت آمیز بسیار ایده آله.

ارتباط پرستار و پزشک با بیمار

2- بیماران بی اعتنا : این بیماران به دندان ها و سلامت دندان هایشان کم توجه هستن کمتر برای کار دندان پزشک ارزش قائل هستن و اگر دندانشان مشکلی داشته باشه به آسونی از اون میگذرن.

در مورد این بیماران باید دقت بیشتری صرف کرد و پرستار دندان پزشک در مورد ارزش کار دندان پزشک باید به بیمار توضیح بده.

3- بیماران خورده گیر : این بیماران معمولا در مورد هر کاری ایراد میگیرن، از دندان پزشک سابق خود ایراد میگیره و راضی نیست و علت این نارضایتی رو این میدونه که دندان پزشک قبلی از دستورات بیمار اطاعت نکرده.نشناختن بیماران خورده گیر در هنگام تشخیص مشکلات زیادی ایجاد میکنه،

کنترل این بیماران ضروریه چون اگر به نحو صحیح کنترل نشه در هنگام درمان میتونه مشکل ایجاد کنه، در این میان نقش پرستار دندان پزشک میتونه موثر باشه. در مورد این بیماران باید به موقع اونها رو بشناسیم و فکر این بیماران رو عوض کنیم تا به روند درمان کمک کنه.

4- بیماران شکاک : بیمارانی هستن که از درمان های قبلی رضایت ندارن و شک دارن که کسی بتونه به اونها کمک کنه و غالبا از نظر سلامتی وضع بدی دارن. این بیماران سعی کرده اند که حال خوبی داشته باشن اما حالا به نظرشان میرسه که درمان پذیر نیستند. اغلب این افراد ناراحتی های مثل از دست دادن همسر ، مشکلات مالی و… دارند…

که به وضعیت دهانی اونها ربطی نداره، این بیماران فکر میکنن همه چیز بر ضد آنهاست و شک دارن کسی بتونه به اونها در مورد مشکلاتشان کمکی بکنه.

این بیماران علاوه بر درمان به مهربانی و همدردی نیاز دارن، زمان در نظر گرفته شده برای این بیماران باید بیشتر باشه. در تشخیص بیماران مراجعه کننده بررسی حالات فکری آنها از اهمیت خاصی برخورداره، طرز فکر بیماران و واکنش های اون در طی جلسات ملاقات تشخیص داده میشه، در مطب باید انتظارات بیمار شناخته بشه. آنچه در دندانپزشکی از سایر موارد اهمیت بیشتری داره رضایت بیماران از شیوه درمانه که منجر به همکاری بیشتر میشه.

در تحقیقی که در مورد دو گروه از بیماران صورت گرفته، در گروه اول اطلاعاتی در مورد بیماری و تشخیص و درمان عوارض ناشی از اون داده شد و در گروه دوم چنین اطلاعاتی داده نشد، گروه اول کمتر از دردهای پس از درمان شکایت دارن در حالی که گروه دوم اضطراب و استرس بیشتری داشتن که نتیجه این استرس زیاد شدن فشارهای عصبی و به نوبه خود روند بهبودی کند میشه.

به علاوه این گروه به علت کمبود اطلاعات در مورد استعمال داروها و مراقبت های بعد از درمان با مشکلات زیادی روبرو شدن. باید بدونیم که بیمار به کمک نیاز داره و کسی رو جستجو میکنه که اطلاعات کافی در مورد مشکلاتش رو در اختیارش قرار میده هرچند که اینگونه اطلاعات صحیح تر و واقعی تر باشه بیمار بیشتر اعتماد میکنه و روند درمان بهتر انجام میشه.

برای مراقبت و پرستاری از سالمند ، کودک ، بیمار و مادر باردار به کمک نیاز دارید؟

با سلامت خانواده تماس بگیرید…
02188901315
09123139602

اهمیت وظیفه پرستارِ دندانپزشک :

پرستار دندان پزشک باید به اعتراضات و شکایات مریض گوش بده و با توجه به دستورات دندانپزشک به شکایات مریض پاسخ بده. چون که مریض اگر ببینه کسی به حرف ها و شکایات اون گوش میده اعتمادش بیشتر میشه. البته پاسخگویی به شکایات باید حتما اصولی و با هماهنگی دندان پزشک باشه.

طرز برخورد پرستار و دندانپزشک باید آمیزه ای از مهربانی و علاقه نسبت به بیماران و مشکلات اونها باشه. ملاقات برنامه ریزی شده به بیمار کمک میکنه که احساس راحتی داشته باشه و بین طرفین احترام متقابل که موضوعی اساسی هست بوجود میاد.

اگر بیمار در گذشته تجربه نامطلوبی داشته باشه بایستی در مورد اون صحبت کنه تا از چگونگی اون اطلاع داشته باشیم و از بکارگیری عواملی که روی بیمار تاثیر سو داشته دستیار دندانپزشک با استفاده از تلقین بیمار رو در جهت مطلوب هدایت کنه مثلا اگر مریض درد داره به اون بگوییم مطمئنا وقتی به منزل رفتی احساس درد نخواهی داشت زیرا نتیجه معاینه نشون میده که شما فرد قوی و مقاومی هستی.

در انتخاب نوع درمان باید به بیمار حق تصمیم گیری بدهیم به این صورت که اون را فقط راهنمایی کنیم و با توجه به شرایط روحی و روانی ، بهداشتی و وضعیت اقتصادی در انتخاب نوع درمان کمک کنیم.

برخورد با بیمار بسته به جنس ، سن و شغل فرق میکنه، معمولا افراد مسن تر کم حوصله ترند و با ملایمت با آنها برخورد کنیم و برخود با کودک نیز بسیار مهمه که در مقاله های بعد راجع به اون توضیح خواهیم داد.

در درمان های زیبایی معمولا خانم ها حساسیت بیشتری نشون میدن.

به صورت مختصر عرضم کنم که باید رفتاری ملایم ، جدی و عاری از هرگونه تحمیل و تحقیر همراه با حس همدردی با بیمار داشته باشیم، برخورد پرستار دندانپزشک اهمیت زیادی داره چون ممکنه که با یک برخورد اشتباه و نسنجیده تاثیر نامطلوبی روی بیمار گذاشته و اولین تجربه دندانپزشکی اون را مخدوش کنند.

دستیار دندانپزشک باید بیمار را با تعرفه های جاری درمان آشنا کنه البته اول باید روش های بهتر درمان توضیح داده بشه بعد هزینه آنها را به اطلاع مریض برساند مثلا در مورد پروتز باید توضیح دهد که پروتز فیکس از پروتز متحرک بهتر است و مزایای آن را به بیمار بگوید. یا مزایای پروتزهای ترموپلاستیک نسبت به پروتزهای آکریلی را به بیمار توضیح دهد و بعد تفاوت قیمت را به بیمار بگوید.

1/5 - (1 امتیاز)
آواتار Administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.